Veelgestelde vragen

Algemene vragen 

Waar is OPPAS beschikbaar?

OPPAS is momenteel actief in Alkmaar, Heiloo, Langedijk en Heerhugowaard. 

Hoe download ik de OPPAS app? 

Via de downloadlink op onze website. Inloggen kan ook via de website

Vragen voor de gezinnen van OPPAS

Wat zijn de tarieven van OPPAS?

Het OPPAS-abonnement: onbeperkt toegang tot ons betrouwbare netwerk.

Ons netwerk bestaat uit een team van lieve en betrouwbare oppassers, zorgvuldig door OPPAS gescreend. € 9,95 per maand, maandelijks opzegbaar. 

De uurtarieven van de oppassers staan vermeld in hun profiel. 

Is er een kennismaking mogelijk met een nieuwe oppas?

Via de chat is het mogelijk om (gratis) een korte kennismaking in te plannen met de nieuwe oppas. Wil je liever wat langer kennismaken? Plan dan een eerste oppasdienst in. 

Hoe kan ik een oppasdienst aanvragen via de app?

Ga naar oppasdiensten → oppasdienst boeken → selecteer datum en tijden in de agenda → selecteer maximaal 5 oppassers uit de lijst → verstuur de aanvraag.

Is het mogelijk om een oppasdienst te annuleren?

Je kunt een oppasdienst altijd kosteloos annuleren. Het liefst natuurlijk zo snel mogelijk zodat een oppasser zichzelf weer op beschikbaar kan zetten voor die dag/avond.

Hoe betalen wij de oppas na een oppasdienst?

De oppas werkt via de Regeling Dienstverlening Aan Huis, dit betekent dat jullie de oppas aan het einde van de oppasdienst direct kunnen uitbetalen. Contant of via een betaalverzoek van de oppas. Het uurtarief van de oppas staat vermeld in haar profiel. 

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag via jullie oppasdiensten?

Nee, de oppasser past op via de Regeling Dienstverlening Aan Huis’. 

Hoe kan ik het OPPAS-abonnement opzeggen?

Het abonnement van OPPAS is maandelijks opzegbaar. Afmelden kan via de OPPAS app → account → mijn OPPAS Abonnement → OPPAS abonnement opzeggen. 

Vragen voor team OPPAS 

Ben ik bij OPPAS in dienst?

Nee, je bent niet bij OPPAS in dienst. Als je werkt via OPPAS, werk je via de Regeling Dienstverlening Aan Huis. Dit betekent dat ouders jou aan het eind van een oppasdienst uitbetalen. Het is jouw verantwoordelijkheid om je inkomsten eens per jaar op te geven bij de belastingdienst. Meer informatie vind je op de website van Rijksoverheid. Als je nog vragen hebt over de Regeling Dienstverlening Aan Huis kun je uiteraard ook contact met ons opnemen.

Welke eisen stelt OPPAS aan haar oppassers?

Je bent betrouwbaar, representatief, sociaal vaardig en een ervaren oppas. Je bent minimaal 16 jaar oud en hebt affiniteit met het werken met kinderen. Wij zien graag een proactieve houding bij onze oppassers.

Hoe verloopt een kennismakingsgesprek bij OPPAS?

Tijdens het intakegesprek maken wij kennis met elkaar en bespreken we onder andere jouw oppaservaring, studie en motivatie. We vragen ook naar je referenties en zullen die na het gesprek ook gaan checken. Na een succesvolle kennismaking voegen we je toe aan team OPPAS. Nadat we jouw profiel hebben geactiveerd in de app kun je starten met oppassen. 

Hoe verloopt een kennismakingsgesprek met een nieuwe gezin?

Het is fijn als nieuwe gezinnen (gratis) een korte kennismaking met jou in kunnen plannen. Tijdens de kennismaking leren jullie elkaar kennen. Laat zien wie je bent en schep vertrouwen bij het gezin. Als er een klik van allebei de kanten is kunnen jullie via de app oppasdiensten in gaan plannen. 

Heb je vragen over een gezin of wil je wat kwijt? Neem dan gerust contact met ons op! 

Wat verdien ik per uur als oppas?

Je mag zelf je uurtarief bepalen (tussen de € 5,- en € 10,-)

Moet ik een deel van mijn uurtarief afstaan aan OPPAS? 

Nee, alles wat je per uur verdient is ook daadwerkelijk voor jou. 

Hoe betalen ouders mij na een oppasdienst? 

Ouders betalen jou direct na de oppasdienst met contant geld of via een betaalverzoek. 

Mag ik buiten de OPPAS app om oppasdiensten inplannen met gezinnen die aangemeld zijn (geweest) bij OPPAS? 

Nee. Wanneer je lid bent van team OPPAS gaan wij er vanuit dat alle oppasdiensten via de app worden geboekt. Wanneer je je hier niet aan houdt zijn wij genoodzaakt je niet langer via ons te laten oppassen en word je verwijderd uit ons bestand. 

Hoe verloopt het aanvragen van een oppasdienst?

Ouders sturen een oppasverzoek via de app. Zij kunnen één tot vijf oppassers naar hun keuze dit verzoek sturen. Jij kunt deze oppasdienst accepteren of weigeren. Vergeet niet om snel te reageren, zo heb je meer kans dat ouders jou kiezen voor de dienst. Je krijgt een bericht wanneer ouders de oppasdienst definitief maken. De dienst verschijnt dan automatisch in jouw oppasoverzicht.

Hoe verloopt een kennismakingsgesprek bij OPPAS?

Tijdens het intakegesprek maken wij kennis met elkaar en bespreken we onder andere jouw oppaservaring, studie en motivatie. We vragen ook naar je referenties en zullen die na het gesprek ook gaan checken. Na een succesvolle kennismaking voegen we je toe aan team OPPAS. Nadat we jouw profiel hebben geactiveerd in de app kun je starten met oppassen. 

Hoe ver van te tevoren kunnen er oppasdiensten aangevraagd worden?

Meestal worden de oppasdiensten ruim van tevoren aangevraagd. Het kan voorkomen dat je last-minute gevraagd wordt. 

Hoe kan ik mij afmelden als ik niet langer meer wil oppassen via OPPAS?

Neem contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.